Cykeltaxi : någon?

image23

Cykeltaxi fungerar på semestern utomlands men i Stockholm? Nja.
-Sverige är fortfarande på grottstadiet när det gäller cykeltaxi, säger Josef Baranyi, som driver Cykeltaxi i Stockholm till DN.
Kom igen. Det är för kallt i detta land .Jag fryser till och med bakom ratten på min splitterny bil med AC. Att man orkar köra kunder med cykel är däremot beundrarsvärd. Undrar om han har GPS på cyklarna.

 


Taxi kör för fort

Malmös taxichaufförer kör för fort, visar en ny riksundersökning från vägverket. Två av tre förare i Skåne håller för hög hastighet på 50-vägar och nära hälften respekterar inte 90-skylten.
- Det är inte acceptabelt. Varje kilometer över hastighetsgränsen ökar risken att liv skördas, säger Maria Skoglund, projektledare för mätningarna i Skåne.
Hon tycker att ansvaret ligger hos taxibolagen.
- Det här är en ledningsfråga, att ge förarna ett engagemang för trafikreglerna, anser Maria Skoglund.
Lennart Hamnered, förbundsordförande i Taxiförbundet, är medveten om problemet.
- Siffrorna visar svart på vitt att taxiförarna kör för fort. Det finns ingen ursäkt för det, och vi arbetar intensivt med att förändra hastighetstänkandet. (De gör inte ett skit om det )
Förarna i dag kör betydligt långsammare än på 60-talet, enligt Lennart Hamnered.
- Yrkesförarna har en lång tradition av att köra för fort. Förr såg man genom fingrarna med det men i dag är det andra krav. ( Varför blev vi yrkesförare tror du? Vi lägger moms på hastighetsgränsen och kör. 20% över gränsen)


Konstig reklam hos Taxi Stockholm

image22

Taxi Stockholm är vanligen sparsamma med reklam, men nu kör taxibolaget en kampanj i tunnelbana och kvällspress. Budskapen riktar sig till oroliga tonårsföräldrar, affärsresenärer och blivande chaufförer.
Reklambyrån Recommended Sweden har tagit fram kampanjen som har temat "En tryggare resa". Den går i tunnelbanan och som annonser i Aftonbladet.

- Vårt övergripande mål med kampanjen är att lyfta fram att det är skillnad på Taxi Stockholm och andra taxiföretag, att vi har en bättre kompetens i vår förarkår. Den är rent varumärkesstärkande, säger Kicki Erkers, marknadskoordinator för Taxi Stockholm.
Läs hela artiken

Skit snack. Gubbar som luktar illa är inte bättre!!

Toaletter på bensinmackar

Stannade vid en OKQ8 mack idag för att köpa en kopp kaffe. När jag kom fram och sa att jag vill ha en kopp kaffe, tittade tjejen vid kassan på mig och sa : jag var rätt så säker på att du vill låna toaletten!!
vad ska man svara på det? Tack men nej, sa jag! (jag vet , jag skulle inte tacka där) . Hur märkte hon att jag skulle gå på muggen? Såg jag bajsnödig ut eller? Fast jag frågade aldrig.
Tänkte på jättenycklar till toalettdörrar på bensinmackar. På Statoil i Rissne har de Stockholms största nyckelring till toaletten (hur vet jag det?).När man frågar efter muggen får man en liten nyckel med STOOORRR nyckelring. Varför? Stjäl folk toanycklar?
När man går in i toaletten finns ingenstans att hänga nyckeln. Att lägga den på golvet är ofräscht. Ska man ha den runt halsen eller?
När man kommer ut från toan med jätteringen runt halsen tittar folk på och undrar vad man håller på med. Ja, titta på mig, jag har inget liv, kör taxi och kissar på mackar. Pinsamt.
PS: Har ni varit på Preem vid Bräddäng? Det är så fint och fräscht. Rekommenderas


skatteverkets egna sifror om fusket i taxibranschen

Skatteverket kommer nästa år att utreda cirka 600 taxichaufförer i landet som misstänkts för skattefusk. Granskningen av taxibranschen började i mars 2006.Sedan dess har omkring 290 taxichaufförer blivit upptaxerade på mellan 20 000 kronor och 443 000 kronor i oredovisade löner, enligt ett pressmeddelande från Skatteverket. Varje år beräknas skattefusket inom taxibranschen uppgå till 1,5- 2 miljarder kronor. Fusket är större i samband med kontanta betalningar än vid betalning med kort eller fakturering. Den landsomfattande granskningen sysselsätter mer än 40 personer på Skatteverket.

Kavoos: !,5-2 miljarder? Fuck that. Stäng av alla åkerier och gör oss till bidragstagare , tack.

Ingen protesterar mot höga bränslepriser

Bensin och dieselpriserna ligger mycket hög just nu, en bra bit över 11 kronor liter. Detta äter upp den lilla marginalen i taxi branschen och slår hårt mot åkeriernas ekonomi. Vad gör bensinbolag? Jo, de höjer Etanol priset också med en kr/liter jämfört med förra månaden.
Det är konstigt att det är så tyst om detta. Ingen protesterar fast många liksom jag har det svårt och ser dubbelt när bensin fakturan kommer.


Taxiförare som luktar illa!!

Hämtade en ung tjej på Södermalm igår.
- Jag åker alltid med taxi Kurir sa hon
- Varför? Frågade jag nyfiket
- Taxi Stockholms förare är gubbar som luktar illa svarar hon
Jag tittar på henne för att märka om hon skojar men nej, hon menade allvar. Tur att jag var nyduschat och tur att jag inte är en gubbe.
Hade hört olika anledningar för val av taxibolag utom detta. Visst är det kul när man hör elakheter om konkurrenterna.


Tusen och en kvinna

Den mörkblåa taxibilen tvärbromsar framför nattklubben Taj Mahal kvart över fem på

morgonen. Min väninna Anna och jag sitter i baksätet och beklagar oss över de sliskiga

paraplydrinkarna och de fulla turisterna. Då plötsligt ingriper föraren med de

genomträngande gröna ögonen bakom glasögonen.

-Jag har varit i hela världen. Vartenda land på hela jordklotet. Nämn en plats och jag har

varit där. Ingenstans är det som här på Rhodos. Detta är paradiset på jorden. Vi har allt.

Vad är det för språk ni talar emellanåt förresten? Är det svenska eller norska??

-Svenska, svarar vi skamset.

-Hur kan ni bo där? Sverige är inte en plats att leva på. Det är en plats att dö på.

-Jag har haft sex med tusen kvinnor i världens alla hörn. Jag har smakat alla sorter.

svarta, gula, vita, röda, blonda, mörka. Min far, som var sjökapten, dog när jag var 15

år. För pengarna jag fick ärva reste jag jorden runt och besökte alla de vänner min far

fått under sin livstid. Jag förlorade min oskuld med en äldre kvinna innan jag hunnit fylla

tretton. Hon var väl 25 år vid den tiden. Sen beslöt jag mig för att testa världens

kvinnor. Jag slog vad med sig själv. Minst en kvinna i varje land var målet. Inga

prostituerade. Inga som tog betalt. Det räknas inte om man betalar för sex. Det

är fusk. Man ska kämpa för det.

Jag var redan man när jag var 15 år. Mycket mognare än dagens femtonåringar. Jag

visste precis vad jag hade, både i byxorna och i huvudet. Dessutom hade jag pengar så

jag kunde klara mig..... (Utdrag ur boken TAXI av Alexandra Pascalidou)

 

Vi taxifolk skryter aldrig , eller hur?


Har du kört inbrottstjuven?

Meddelande från växeln igår:
13/11 10:00  Hej! Du som plockade en kund vid Galerian med en LCD TV under armen ... Var vänlig kontakta polisen och berätta vart du släppte av honom. Han har stulit TVn !!
Kul va? vilken inbrottstjuv. Gå in i Gallerian innan dem öppnar, och tar en LCD under armen och sedan tar en taxi därifrån. Klassiker.

 


Är det självklart att ha barnstol i taxin?

Bara en av Malmös fyra största beställningscentraler för taxibolag tar ansvar för barns säkerhet i sina fordon och erbjuder barnskydd,  skriver sydsvenskan i en artikel.
Det är dåligt, självklart. Men klumpiga stora bilbarnstolar som tar halva bagagerummet och ingen jävel som kan ta in och ut är inte lösningen. Jag menar, det måste hända något på teknikfronten och bättre barnstolar komma ut på marknaden.
Anders Berge, jurist på Svenska taxiförbundet, är förvånad.
? Jag trodde att 110 procent av alla taxibolag kunde erbjuda det. Det tycker jag är dåligt. Alla taxibolag ska, på planerade resor, kunna förse kunder med bilbarnstol. Absolut. Det är självklart. Precis som de erbjuder bilbälte, säger han til Sydsvenskan.
Nej Anders, barnstolar är inte som bilbälte. Om bältet var tio kilo tung och tog flera kubik meter plats (jag överdriver lite här men det känns så) skulle ingen taxi erbjuda detta.
Dessutom hur många kunder per månad blir det som behöver barnstolar? Inte många , jag lovar. Ska man släppa med nappar och blöjor också?

Har haft många barnfamiljer som kund med egna barnstolar som de använde. Behöver man extra grejer, ska man ta med själv eller?
För någon vecka sedan på Centralen i Stockholm stod en kvinna och behövde en taxi med TVÅ barstolar. TVÅ? Vem har det i bilen?



Hur mycket ska en taxiresa kosta?

image20

Det råder kris på taxi marknaden i Malmö och Länsstyrelsen har varnat taxibolag för oskäliga priser.
Visst är det fri marknad men vad är skälig? Är t.ex. Kurir för billig eller ?fri taxi? för dyra? Hur mycket ska kosta att åka taxi? Ska man på Länsstyrelsen bestämma prissättningen?



Lyxbilar registeras som taxi i London

image19

Tänk att du beställer en taxi och då kommer värsta Maserati för att hämta dig. Riktig så är det inte i London. Det handlar om FUSK. Lyxbilarna registreras som Minicabs för att betala mycket mindre i trängselskatt.
Att köra in och ut i London kostar åtta pund, drygt 100 kronor, per dag i trängselavgift. Ägaren till en minicab betalar en tusenlapp i en engångsavgift och därefter 300 kronor per år. Det kan, skriver Evening Standard, leda på besparingar på över 20 000 kronor årligen.
Smart?
Lösningen: gör som i Stockholm, skit i alla taxi och ta betalt som andra bilar. Heja Sverige, Gemensam straff för alla

 


Kör inte för fort !!



Ett meddelande från Kurirs växel till bilarna imorse: " 05/11 07:12 En kund ringer som har åkt från Arlanda till stan nu på morgonen .Kunden var mycket upprörd efter färden då föraren kör som en biltjuv. När man kör sin taxibil så tänk på att det är ett varumärke du åker runt med. Kör så som vägen tillåter. Detta gäller även när du inte har kund i bilen. Tänk på det !!!!"
Är det inte självklart? Växeln tänker mer på varumärket än stackars kunden i bilen. Att köra så att kunden kastas fram och tillbaka vid acceleration och inbromsningar är inte bra, det vet ni så gör inte det.
Hade en gång fel på bilen. Turboslangen var trasig och det gick inte att köra fort. Typ runt 70 var max hastigheten och det tog flera minuter för att komma upp till 70km/h. Den dagen fick jag flest komplimanger på min körning och mest dricks av kunderna som var nöjda med min lugna körsätt. Tänk på det...


RSS 2.0