Är det självklart att ha barnstol i taxin?

Bara en av Malmös fyra största beställningscentraler för taxibolag tar ansvar för barns säkerhet i sina fordon och erbjuder barnskydd,  skriver sydsvenskan i en artikel.
Det är dåligt, självklart. Men klumpiga stora bilbarnstolar som tar halva bagagerummet och ingen jävel som kan ta in och ut är inte lösningen. Jag menar, det måste hända något på teknikfronten och bättre barnstolar komma ut på marknaden.
Anders Berge, jurist på Svenska taxiförbundet, är förvånad.
? Jag trodde att 110 procent av alla taxibolag kunde erbjuda det. Det tycker jag är dåligt. Alla taxibolag ska, på planerade resor, kunna förse kunder med bilbarnstol. Absolut. Det är självklart. Precis som de erbjuder bilbälte, säger han til Sydsvenskan.
Nej Anders, barnstolar är inte som bilbälte. Om bältet var tio kilo tung och tog flera kubik meter plats (jag överdriver lite här men det känns så) skulle ingen taxi erbjuda detta.
Dessutom hur många kunder per månad blir det som behöver barnstolar? Inte många , jag lovar. Ska man släppa med nappar och blöjor också?

Har haft många barnfamiljer som kund med egna barnstolar som de använde. Behöver man extra grejer, ska man ta med själv eller?
För någon vecka sedan på Centralen i Stockholm stod en kvinna och behövde en taxi med TVÅ barstolar. TVÅ? Vem har det i bilen?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0