God jul och gott nytt år

image29

Tekniken i taxi kan krascha

Nya tekniker installeras i taxibilar som aldrig för. Nya taximeter med GPS funktion och datoriserad växel med automatiska beställningar och bilsökningar plus alla nya finesser i moderna bilar. Men vad händer om  data växeln kraschar? Det upplevde vi på Kurir Stockholm igår under några timmar.

Man blir bokstavligen handikappad. Kunderna väntade och vi fick inte ut körningar eller logga in i området. Otäkt.

Hur ska man undvika detta samtidigt som man utvecklar tekniken?

Svaret är enligt mig: Mindre teknik och mer frihet till föraren. Eller?


Michael Schumacher kan köra taxi


image28

 

Har ni hört det? Michael Schumacher kappar en taxi och kör själv till flygplatsen när han har bråttom. Taxiföraren fick sitta i baksätet och tjänade 900 spänn i dricks för besväret. Nej? ok , läs om detta här
Jag skulle aldrig låta självaste formel 1 kungen ratta min taxi, däremot skulle jag vissa hur en Iransk taxi chaufför kör i Stockholm!! Han skulle bli nöjd

 


Årets julklapp : GPS Navigator



Visst, taxiförarnas favorit pryl, GPS, blir årets julklapp .Men jag gillar verkligen trotsa dess uppmaning om vägval och ofta hittar jag bättre vägar än min GPS.

"Varför ska alla bilar med samma mål trängas på samma vägar? Halva nöjet är ju att navigera och välja väg själv" Insändare i DN om årets julklapp

klokt sagt alltså.

 

PS: jag har en VDO Dyton Navigator (bilden) nästan ny med färgskärm, fjärrkontroll, CD karta och alla sladdar som jag säljer billigt. Maila eller lämna kommentar om du är intresserad.


Se till att du stiger in i rätt bil

Samtal ute på gatan:

 

Kille 1: Jag åkte i finkan i helgen, så pinsamt ?

Kille 2: Jo, jag hörde det!

Kille 1: Ja ? Jag var helt säker på att det var en taxi. Jag menar, jag fattar ju att de blev lite paffa när jag slet upp framdörren på polisbilen och brölade "100 spänn till Farsta"


Nya miljöbilar kan få betala trängselskatt

I dag gäller riksdagsbeslutet från förra året som säger att miljöbilar slipper betala trängselskatt fram till 1 juli 2012.
Men nu vill Cederschiöld att reglerna ändras så att nyregistrerade miljöbilar ska tvingas betala trängselskatten redan från den 1 januari 2009.
- Det finns ju risk för att hela systemet med trängselskatt urholkas allt eftersom människor köper allt fler miljöbilar som slipper trängselskatten, säger Carl Cederschiöld till DN på måndagskvällen.

Tack , annu en anledning för att inte köpa dsk miljöbil ( Hur mijövänligt är att förstöra skogar för att få fram etanol till törstiga bilar?)

Bensin upp till 14 kr/liter

Kristdemokraterna skrotar sitt vallöfte att sänka bensinskatten.(De fick många röster på det annars vem röstar på kd handen på hjärtat).Kristdemokraterna överger alltså sitt löfte att sänka bensinskatten och kan tänka sig en höjning av koldioxidskatten. Det skulle innebära att bensinpriset skulle kunna höjas från dagens cirka 12 kronor litern till 14 kronor.
 -Höjer du priset med ett par kronor blir det väsentligt mycket mindre resande, i varje fall under en period i början. Men det är bara ett inslag. Vi måste sträva efter effektivare motorer, alternativa bränslen, ersätta en del av resandet med it, bättre samhällsplanering och mer kollektivtrafik. Så det är massa saker på en gång, säger Anders Wijkman till Ekot.

Står det i bibeln?

Samtal i taxin

(Ett äldre par ~65 med värmländsk dialekt kliver ut ur min taxi i ett kallt Stockholm.)

Damen: Uj uj, vad kallt det är! Benke, på med vantarna nu!

Benke: Nej, behöver dem inte ?

Damen: Sluta tramsa, på med vantarna!

Benke: Nej, dessutom ligger de kvar i resturangen.

Damen: Vad säger du, har glömt dem?!

Benke: JAG LÄMNADE DEM, de passar inte min IMAGE!


Miljöbil är lika med höööga kostnader

image25

 

Från nästan två år sedan började Taxikurir (liksom andra stora taxibolag) satsa på miljöbilar. Åkerierna som köpte nya miljöbilar fick 10% (runt 30 tusen) bidrag av Kurir och det nya kösystem på Arlanda fick många att hoppa på erbjudandet och köpte gas eller etanolbilar. Volvos biogasbil blev en flopp och många ångrade sina investeringar omgående. Etanolbilar  blev populära i början. Tillgång till många tankställe var orsaken. Men nu har det gått ett eller två år och nästan alla är överens: Miljöbilar är lika med förlust för åkeriet.

En vanlig dieselbil har drivkostnader under 10 % av taxins inkörda omsättning. En miljöbil (etanol eller biogas) kostar nästan det dubbla i drift, runt 20% . Det går inte ihop helt enkelt.

Många liksom jag har lärt sig av sina misstag och vi ser inte lika många nya miljöbilar som registreras som taxi.

En taxi ska vara DIESEL och KOMBI.

RSS 2.0